Sportrevalidatie en Functionele training

Dit is een veelomvattende term voor de behandeling van sportletsels, bij de intensieve sporter alsook de recreant, met als doelstelling de zo snel mogelijke, verantwoorde hervatting van het sporten, door middel van sportspecifieke training en oefentherapie.

Het is praktisch niet mogelijk om alle aangewende technieken en oefenmaterialen toe te lichten, daarom beperken we ons hier tot de meest populaire:

BOSU BALANCE TRAINING

Balans is het begin van iedere beweging. Het helpt ons om bewegingen doelgericht en beheerst uit te voeren, of het nu gaat om alledaagse activiteiten zoals lopen, buigen, liften, roteren of om sportieve prestaties. Balance-training ondersteunt de ontwikkeling van bewegingspatronen en vaardigheden die we nodig hebben in werk, sport en dagelijkse activiteiten.

FLOWIN

Flowin biedt een nieuwe kijk op weerstandstraining door de weerstand van wrijving tijdens de uitvoering van bewegingen. Alle oefeningen worden in een gesloten keten uitgevoerd, ideaal voor training na fysieke letsels!

THERA-BAND

Functionele training heeft een belangrijke plaats in de revalidatie van elke persoon. Het vergroten van de  fysieke belastbaarheid, verbeteren van kracht, coördinatie en bewegingvaardigheid zijn onlosmakend verbonden met fysieke revalidatie. Door het trainen met elastische weerstand komt men tot een effectieve behandeling die de patiënt uitdaagt en motiveert, nooit eentonig en saai wordt, en ons op verantwoorde wijze toelaat om progressie in te bouwen. De nadruk ligt op het versterken van spierketens; verschillende spiergroepen te laten samenwerken om bewegingspatronen uit te voeren.

FUNCTIONAL CORE TRAINING

De kern van het lichaam verdeelt de krachten over het lichaam en linkt alle bewegingen naar de extremiteiten aan elkaar, hetgeen essentieel is voor de ontwikkeling van neuromusculaire controle en stabilisatiekracht. Dit onderdeel wordt vaak overgeslagen in de sportcentra; we trainen de spieren niet afzonderlijk maar in ketens. De buikspieren en onderrug vormen de kern van de beweging. Deze vorm van training ontwikkelt een sterke “core” (=romp), verbetert sportprestaties en voorkomt blessures

Reacties zijn gesloten.